Tuesday, November 3, 2015

Öğrenme ve Öğretme Kuramları Dersi - 5 (27.10.2015)



Öğrenme ve Öğretme Kuramları Dersi - 5 (27.10.2015)
Dersin bugünkü oturumunda daha önceki derste izlenen filmde dikkat ve algı konusundaki örnek sahneler kullanıldı ve bu kavramların öğrenme ile ilişkisi üzerinde duruldu. Dikkat, duyu organlarına ulaşan uyarıcılardan birine odaklanmak olarak tanımlandı ve algi ise odaklanan uyarıcının yorumlanarak anlamlandırılması olarak adlandırıldı. Anlamlandırılan bilgilerin kodlanması ve belleğe atılması sürecinden bahsedildi. Kodlama sürecinde rol alan bellek türleri tanımlandı. Buna göre üç bellek türü üzerinde duruldu.
1-Anısal bellek: birden çok duyu organı ile algılanan anılarla ilgilidir ve belli bir süreç sonunda unutulması güçtür.
2-Anlamsal bellek: bilişsel ilişkiler ile ilgilidir ve edinilen bilgiler anlamlı ise kalıcı olabilir. Daha çok okul öğrenmelerini kapsar ve belli bir süre sonra unutma söz konusu olabilir.
3-İşlemsel bellek: daha çok motor beceriler ile ilgilidir, belli bir süre boyunca yapma güçlüğü (bisiklet sürmeyi veya kaynak yapmayı öğrenmek gibi) içerebilir ve bir süre sonra otomatikleşebilir. Unutma söz konusu değildir.

Dersin bir bölümünde işlemsel bellek ile ilgili kısa bir video izlendi. Videoda normal bir bisiklet sürme işini, direksiyonu değiştirilmiş başka bir bisikleti sürme işi öğrenilerek unutturma işlemi yapmaya yönelik bir deney söz konusuydu. Deneyin sonunda insanın işlemsel belleğe attığı bir işi sürekli pratik yaparak başka şekilde yapmaya uyum sağlayabildiği ve değiştirilmiş bir mekanizmaya sahip bir bisikleti sürmeyi öğrendiği görüldü. Ancak normal bisikleti sürmeyi asla unutmadığı saptandı. Bu olay “nöroplasticity” kavramıyla açıklandı.