Friday, December 11, 2015

Öğrenme ve Öğretme Kuramları Dersi (08.12.2015)


Öğrenme ve Öğretme Kuramları Dersi (08.12.2015)

Dersin bugünkü oturumunda eğitimde değerlendirme konusu üzerinde duruldu. Değerlendirmenin tanımı şu şekilde yapıldı: bir ölçme sonucunu bir ölçütle karşılaştırarak bir değer yargısına ulaşma süreci. Bu tanım ile birlikte hiçbir değerlendirme sürecinin tam olarak objektif olmadığı belirtildi.  Değerlendirme konusunun değişik yaklaşımlarda nasıl ele alındığına değinildi.

Yaklaşım
Değerlendirme Tanımı
Değerlendirme Süreci
Davranışçı
Bireyin davranışlarındaki gözlenebilir değişim.
Ölçme → Gözlem → Davranış → Değişim → Evet veya Hayır
Bilişsel
Bireyin bilişseş özelliklerinde gerçekleşen ve davranışlarla gözlenebilen değişmedir.
Gözlem → Özellik (davranış) → Bilişsel özelliklerin davranış türünden ifadesi
Yapılandırmacı
Bireyin bilişsel yapısında gerçekleşen ve her birey için öznel değişimler.
Gözlem → Özellik (davranış) →Öz değerlendirme
Bilişsel ve yapılandırmacı yaklaşımlardaki öğrenme/öğretme süreçleri ile ilgili belirli olgu/kavramlar sıralandı.

Bilişsel
Yapılandırmacı
dikkat çekme, hedeften haberdar etme, güdüleme, uyarıcı materyaller sunma, rehberlik edici uyarıcılar sağlama, davranışı ortaya çıkarma, dönüt/düzeltme, değerlendirme ve öğrenilenleri transfer etme
Belirli bir görev için dikkati harekete geçirme, çeşitli kaynaklarla problemi analiz etme, problemi tanımlama, olası çözümler ve geçerlilik koşullarını tanımlama, çözümlerin sınanması (diyalog ve işbirliği)

Yapılandırmacı yaklaşımla yapılan bir dersin özelliklerinden bahsedildi. Buna göre aşağıdaki gibi bir liste oluşturuldu.

1- Öğrenen etkinlik ve maniplasyona açık olmalıdır (aktif/yönlendiren),
2- Bireyin yapılandırmacı doğası dikkate alınmalıdır,
3- İşbirlikli çalışmaları ve öğrenenler arası sözel paylaşımları desteklenmelidir,
4- Bireyi kendi süreçleri üzerinde düşünmeye ve bunları ifade etmeye teşvik etmelidir (yansıtıcı),
5- Gerçeğin karmaşık doğasını hesaba katmalıdır (kompleks/bağlamsal),
6- Amaçlı ve anlamlı gerçek problemler üstünde durmalıdır.