Öğrenme ve Öğretme Kuramları Dersi (08.12.2015)
Dersin bugünkü oturumunda eğitimde değerlendirme konusu üzerinde duruldu. Değerlendirmenin tanımı şu şekilde yapıldı: bir ölçme sonucunu bir ölçütle karşılaştırarak bir değer yargısına ulaşma süreci. Bu tanım ile birlikte hiçbir değerlendirme sürecinin tam olarak objektif olmadığı belirtildi. Değerlendirme konusunun değişik yaklaşımlarda nasıl ele alındığına değinildi.
Yaklaşım | Değerlendirme Tanımı | Değerlendirme Süreci |
Davranışçı | Bireyin davranışlarındaki gözlenebilir değişim. | Ölçme → Gözlem → Davranış → Değişim → Evet veya Hayır |
Bilişsel | Bireyin bilişseş özelliklerinde gerçekleşen ve davranışlarla gözlenebilen değişmedir. | Gözlem → Özellik (davranış) → Bilişsel özelliklerin davranış türünden ifadesi |
Yapılandırmacı | Bireyin bilişsel yapısında gerçekleşen ve her birey için öznel değişimler. | Gözlem → Özellik (davranış) →Öz değerlendirme |
Bilişsel ve yapılandırmacı yaklaşımlardaki öğrenme/öğretme süreçleri ile ilgili belirli olgu/kavramlar sıralandı.
Bilişsel | Yapılandırmacı |
dikkat çekme, hedeften haberdar etme, güdüleme, uyarıcı materyaller sunma, rehberlik edici uyarıcılar sağlama, davranışı ortaya çıkarma, dönüt/düzeltme, değerlendirme ve öğrenilenleri transfer etme | Belirli bir görev için dikkati harekete geçirme, çeşitli kaynaklarla problemi analiz etme, problemi tanımlama, olası çözümler ve geçerlilik koşullarını tanımlama, çözümlerin sınanması (diyalog ve işbirliği) |
Yapılandırmacı yaklaşımla yapılan bir dersin özelliklerinden bahsedildi. Buna göre aşağıdaki gibi bir liste oluşturuldu.
1- Öğrenen etkinlik ve maniplasyona açık olmalıdır (aktif/yönlendiren),
2- Bireyin yapılandırmacı doğası dikkate alınmalıdır,
3- İşbirlikli çalışmaları ve öğrenenler arası sözel paylaşımları desteklenmelidir,
4- Bireyi kendi süreçleri üzerinde düşünmeye ve bunları ifade etmeye teşvik etmelidir (yansıtıcı),
5- Gerçeğin karmaşık doğasını hesaba katmalıdır (kompleks/bağlamsal),
6- Amaçlı ve anlamlı gerçek problemler üstünde durmalıdır.